PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ



DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Vyznání... Růženy Děcké

časopis Folklor č.7/2005
Můj vztah k lidové písni se utvářel spolu s hrou na cimbál, kterou jsem vystudovala na konzervatoři v Ostravě. Na začátku studia jsem nevěděla, jak zajímavý svět se přede mnou otevírá.
Ještě jsem toho mnoho neuměla a už jsem začala hrát v souboru, protože potřebovali cimbalistu. Od té chvíle jsem už folklorní souborovou činnost nikdy neopustila. Postupně jsem se seznámila se souborovým repertoárem písní a tanců, rozvíjela se v harmonickém a rytmickém cítění a také jsem získávala hráčské dovednosti.
Měla jsem štěstí na setkání a spolupráci s osobnostmi, které zasvětily folkloru celý život a také silně tímto směrem ovlivnily mne. Nezapomenutelným zážitkem byla pro mne paní Ludmila Rašíková - vedoucí souboru Dombrovan v Orlové, Věra Šejvlová z Ostravice, Jaromír Gelnar z Ostravy (mimo jiné fantastický tanečník tance "ověnžoku"), zemitý goralský gajdoš a zpěvák pan Zogata, paní Králová pečující o krojovou nádheru, pan Václav Stuchlý, primáš souboru Slezan. Všichni přistupovali k folkloru s velkou láskou.
Po studijním období poznávání folkloru ostravského v Orlové, moravsko-slovenského pomezí ve Frýdku- Místku v Ostravici a slezského v Českém Těšíně jsem se teprve dostala k folkloru valašskému. Nejprve to bylo v souboru Portáš v Karolínce a pak v Jasénce ze Vsetína, kde jsem setrvala téměř třicet let pod vedením uměleckého vedoucího a primáše Zdenka Kašpara. Zaujala mne jeho posedlost, pečlivost a pracovitost, se kterou sbíral, zpracovával a střežil lidové bohatství svého rodného kraje. Úžasná byla také jeho znalost hudebních materiálů a sbírek lidových písní. Uměl hrát i zpívat zpaměti nekonečné množství písní. Byl vzdělán v hudební teorii, harmonii, kontrapunktu, formách a také v instrumentaci. Cimbál využíval především jako nástroj vycházející z melodického základu, obohacený rytmicko harmonickým doprovodem. V jeho úpravách jsem vnímala silně propojení všech hlasů a možnost tvůrčí spolupráce nejen s primášem, ale také s ostatními hráči v muzice.
Lidová píseň je pro mne materiálem oživeným osobitým lidským přístupem. Je živým sdělením, spojeným s interpretem - zpěvákem, hráčem nebo tanečníkem. Proto je trvalou, neodmyslitelnou inspirací pro moji pedagogickou i uměleckou práci.
DALŠÍ INFORMACE: DĚCKÁ Růžena
Zveřejněno 30.12.2005 v 01:58 hodin

Copyright 1998-2023 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
    FOLKLORNÍ AKCE
      TURISTIKA