PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ



DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Folklorní léto 2004 v Praze

Časopis Folklor 5/2004
Ve Smetanově síni Obecního domu v Praze se představily, bohužel nevelkému počtu obecenstva ve dvou dnech Folklorního léta, čelné soubory Moravy a Čech. Vojenský umělecký soubor Ondráš z Brna, plzeňská Mladina a Kunovjan z Uherského Hradiště. Všechny soubory mají vyhraněný vlastní styl.
Ondráš, poloprofesionální reprezentační těleso české armády má široký záběr po několika regionech naší vlasti s přesahem na Slovensko. Oslavuje letos 50 let od svého založení. Jeho výkon se opírá o vynikající profesionální orchestr lidových nástrojů, ale ani taneční a pěvecká složka nezůstává v úrovni pozadu. Soubor obdivuhodně zvládá a respektuje charaktery jednotlivých oblastí, navzájem i velmi vzdálených, např. středních Čech, Myjavy, Kopanic atd., což je velmi vzácné a hlavně příkladné pro tělesa, která nás reprezentují v zahraničí a často se ve jménu rozbarvení regionu dopouštějí přestupků proti čistotě figur i jejich vazeb.
Taneční složce by po výrazové stránce velice prospělo zkrocení hereckého výrazu, kde méně by bylo více. Konkrétně postavy Straňanů by byly ve svém jednání přesvědčivější ubráním několika promile alkoholu v krvi. Jejich ženičky by zlidštilo zmírnění výrazu hněvu a pokud má autor na mysli vyjádření vztahů postav na jevišti, je nevhodné hledat adresně kontakt s obecenstvem. Vynikající taneční výkon podal soubor v tanci Po Myjavsky, v Mateníkách ve skvělé hudební úpravě, pozornost si zaslouží i uvedení pasteveckých her, které po letech opět využily velkých možností valašského mužského sólového projevu. První večer Folklorního léta vystupoval Ondráš sám, druhého dne se program prolnul s dalšími dvěma soubory.
Mladina vyniká pestrostí ve zpracování západočeských tanců. Choreografie je nesmírně objevná ve využití tanečních figur, dokáže spojit ojedinělé taneční nápady v harmonickou kompozici, aniž by se uchýlila od tradičních regionálních vazeb, což reprezentují především Štajdyše. Zvláště mužský projev má sílu, robustnost, chlapskost a v ničem si nezadá s mužským sólovým projevem Valachů a moravských Slováků.
Kunovjan se dal cestou veselých tanečních obrázků a doplnil v programu druhého dne škálu autorských možností, které přinášejí bohatý pohybový a výrazový rejstřík tradičních tanců. Hravé scénky kachniček, roztáčení káči nebo svatební hry slepic a kohouta byly příjemným kontrastem pořadu.
Oba koncerty měly vysokou uměleckou úroveň, vhodnou do krásného prostředí Smetanovy síně. Bohužel, sváteční pocit návštěvníků kalil zoufale nedostatečný počet diváků. Důvodů je několik. Pro domácí publikum nevhodný prázdninový termín, pro zahraniční turisty, kterých je plná Praha a program pro ně by byl velmi atraktivní, snad nedostatečně cílená propagace ve štábu průvodců. Také několik krojovaných párů v centru města s letáčky by možná pomohlo.
Folklorní léto. Pořádal Obecní dům v Praze ve spolupráci s Folklorním sdružením ČR. Praha, Obecní dům, 21. a 22. července 2004.

Jan a Barbora Čumpelíkovi

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 16.09.2004 v 14:10 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA