![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Encyklopedia: Basic information Folklore festivals Festivals abroad Ensembles and groups Regional associations Personalities Magazine Folklore Searching Calendar: Folklore events Festivals Abroad: Calendar C.I.O.F.F. Calendar I.O.V. Festivals abroad Offers from abroad Offers abroad Youth exchanges Circles Half-circles Public: Authorities of The FoS ČR Novelties, news,... Archive 2002 Archive 2001 Basic dokuments Contracts Subsidies supplied Browsing articles Address book: Secretariat of The FoS ČR Leaders of ensembles Directors of festivals Representatives of regions Services: For registered users
|
Kresba zachytí více než fotografieČasopis Folklor 5/04
Vyšlo též v deníku Rovnost, 13. července 2004 Obnova lidových tradic v tuzemských obcích končí často na půl cesty. Lidé se domnívají, že stačí vypůjčit si kyjovský kroj, který bývá označován za nekrásnější, a už mají něco svého. To ale není pravda, je přesvědčena Olga Vlasáková. Podle ní mnohé z těchto vesnic mají své vlastní kroje, byť už dávno zapomenuté. Kroje ukazují bohatost kraje, jeho tradice i zvláštnosti, dodává. Sama se snaží nadšencům pomoci najít původní podobu místních krojů a uvést tak tradici na správnou kolej. Mnohdy je to těžké, ale nejtěžší bývá ty lidi přesvědčit, připomíná.
Oficiální kolekce dokumentující jihomoravské kroje vzniká v dílně brněnské výtvarnice a národopisné sběratelky Olgy Vlasákové. Snaží se zachytit a zdokumentovat nejen podobu krojů a jejich doplňků, ale také dalších méně známých předmětů připomínajících lidové tradice.
Vlasáková, která nedávno oslavila sedmdesátiny, se ve své práci snaží doslova zastavit čas. Kresba dokáže to, co žádná fotografie ne. Může zkombinovat skutečnost a historická fakta, s její pomocí můžeme zachytit detaily, které degenerují nebo už dokonce vymizely, připomíná. Vytvoření každé kresby tak znamená nejen návštěvu v terénu a setkání s pamětníky, ale také téměř detektivní hledání v literatuře a v kronikách. Výtvarnice poukazuje například na kroje z Podluží, na něž se místo vyšívaných částí dostala výzdoba malovaná. Takový styl výzdoby si protiřečí jak s podstatou materiálu, tak s praktičností - vždyť i kroje bylo potřeba prát, dodala. Pozitivním příkladem pro ni je naopak Vracov, kde právě s pomocí kreseb vracejí tamním krojům původní podobu.
Z děl, která vytvoří, by Vlasáková do budoucna chtěla vytvořit knihu. Zatím je přibližuje na výstavách, například na té, kterou jí připravili v muzeu v Kobylí. Sama však ani není schopna odhadnout, kolik krojů jí k současným několika desítkám ještě zbývá zdokumentovat. Zdálo by se, že například o Slovácku je vše zachyceno. Pokaždé ale objevuji další a další prvky, které je potřeba zachytit, dodává. Jako příklad uvádí speciálně zdobené svatební koláče či hodové věnce.
Miloš Šenkýř Diskusní fórum čtenářů |
|