PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Zelené Předměstí č. p. 205 (1921: dráhy)

Viz indikační skica stabilního katastru (1839)

Provoz na první české železniční trati Praha - Kolín - Česká Třebová - Olomouc byl zahájen 20. 8. 1845. Tehdy v 6 hodin vyjel vlak z Olomouce, na první pardubické vlakové nádraží první vlak dorazil v 11.30 hod. (viz parpedie.cz).

Tuto budovu (č. p. 205) navrhl železniční architekt Anton Jünglich (1798-1885).

Pardubice, první vlakové nádraží 1845

Autor: Brantl Carl (kreslíř); Medau C. W. (nakladatel). Datace: 1845. Inventární číslo: UO1587. Grafický list - dvojice pohledů (vlak na mostu přes Chrudimku z jihu, výpravní budova a nástupištní hala z jihovýchodu). Druhotně adjustováno na podložce A4. Z pozůstalosti Zdeňka Bičíka. Dílo je ze sbírky příspěvkové organizace Východočeské muzeum v Pardubicích (ve vlastnictví Pardubického kraje).

Protože kapacita tohoto nádraží nestačila, v rámci budování nové železniční trati Pardubice - Liberec (1855-1859) bylo v jeho sousedství postaveno druhé nádraží (č. p. 206), které bylo v letech 1905-1907 modernizováno a rozšířeno o budovu č. p. 2801 včetně přestavěného objektu prvního nádraží č. p. 205 (viz celková situace nádraží na leteckém snímku z roku 1937), a následně nahrazeno současným (třetím) nádražím (č. p. 217), jež je v provozu od 1. 5. 1958.

Finální projekt modernizace druhého nádraží připravil Franz Uhl, mimo jiné autor brněnského hlavního nádraží (1899-1904). Měl zvýšit kapacitu odbavovaných cestujících i nákladu a rozšířit služební zázemí. Všechny tři propojené budovy (prvního nádraží č. p. 205 a druhého č. p. 206 s propojujícím č. p. 2801) dostaly reprezentativní historizující styl (více viz Matěj Bekera, Jan Ivanega a Veronika Schebelová: Cesta k modernímu městu Pardubice 1882-1945. Vydalo VČM Pardubice 2024, s. 74-78).

Pardubice, druhé nádraží č. 205, 2801 a 206


V roce 1911: majitel domu v Nádražní ulici C. k. rak. st. dráha (viz Adresář města Pardubic spolu s průvodcem po městě a okolí, průvodce napsal František Karel Potěšil - učitel při škole obecné, vydal knihkupec Jan Liebich, Pardubice 1911, s. 251).

Sčítání lidu 15. 2. 1921: majitel domu (na Nádražní třídě) Čs. státní dráhy, dům je neobydlen a slouží jako "personální kuchyně"

Zdroj: Státní okresní archiv Pardubice; Okresní úřad Pardubice, (1793) 1850 - 1945 (1953) (NAD 1); ukl. j. 24; Pardubice: Zelené Předměstí čp. 201-270

Další informace z encyklopedie

Seznam archiválií (0):

Tento štítek neobsahuje žádné veřejné archiválie.


Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA