![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Encyklopedia: Basic information Folklore festivals Festivals abroad Ensembles and groups Regional associations Personalities Magazine Folklore Searching Calendar: Folklore events Festivals Abroad: Calendar C.I.O.F.F. Calendar I.O.V. Festivals abroad Offers from abroad Offers abroad Youth exchanges Circles Half-circles Public: Authorities of The FoS ČR Novelties, news,... Archive 2002 Archive 2001 Basic dokuments Contracts Subsidies supplied Browsing articles Address book: Secretariat of The FoS ČR Leaders of ensembles Directors of festivals Representatives of regions Services: For registered users
|
Vyznání Jaromíra DadákaČlověku, který překročil 70 a 50 let se mu intenzivně věnuje, je jasno: lidové umění bylo, je a vždy bude krásné, životaplné a okouzlující svou prostotou, upřímností, mnohotvárností, barvitostí - v té nejautentičtější podobě i v podobě citlivě stylizované, zpracované. Když se s ním setkáš a hned napoprvé tě zaujme, když je začneš poznávat a nedá ti, abys je nechtěl poznávat víc a víc, pak se mu nedá odolat, nedá se od něj odejít, nedá se, nemít je rád. Jednou provždy se stane voňavým kořením tvého života, ať se rozhodneš pro jakoukoliv profesi, ať tě ta profese zavede kamkoli na světě.
Narodil jsem se ve Znojmě, ale vyrůstal jsem na Valašsku - na Vsetíně. Vysokou školu jsem studoval v Brně. Všude mne lidové umění obklopovalo: tehdy ještě hojné valašské dřevěnice jsem navštěvoval už v sedmnácti letech a zapisoval jsem "živé" tance a písničky. A v Brně? Ihned mne "zaujal" Moravský soubor lidových písní a tanců Cardy Juráška, který mne pak "vtáhl" do tehdy jím čerstvě založeného BROLNu. Pro doktora Vetterla jsem zase dělal "průzkumné výpady do terénu" na jižní Moravu. A potom rozhlas Ostrava - moje poznávání se rozšířilo na oblast Slezska a Horních Kysuc. "Ruční" zápisy i dokumentární rozhlasové nahrávky, úpravy pro rozhlasové vysílání, pro soubory. A spousta nádherných lidí, se kterými jsme zapisovali, kteří nám zpívali, hráli a tancovali, a ukazovali, kolik krásy, půvabu, moudrosti je v lidovém umění skryto a co všechno by se ztratilo, kdybychom je nechali upadnout v zapomenutí.
Věnoval jsem se a doposud se věnuji vážné hudbě: jako dirigent, skladatel, jako ředitel filharmonie, pracovník profesních institucí vážné hudby, jako manažer festivalů soudobé hudby - ale lidového umění jsem se nikdy nevzdal. Stále listuji ve zpěvnících, stále je studuji, zamýšlím se nad jeho funkcí v dnešní době, zpracovávám je a přednáším o něm.
Proč? Protože lidové umění má stále mnoho příznivců. Nic na tom nemění skutečnost, že se "ze života" přeneslo na pódium. Musí se však podřídit jevištním zákonům a musí být perfektně prezentováno. Každý chodíme na výstavy, do divadla, na koncerty "vážného" umění. Chodíme za kulturou. A věřte, v celosvětovém měřítku patří do kultury to "lidové" stejně, jako každé jiné dobré umění! I proto je moje vyznání o vztahu k němu takové, jak jste si právě přečetli.
Diskusní fórum čtenářů |
|