PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Vyznání Mileny a Jiřího Pitterových

První Mileniny kroky na jevišti jsou spojeny s Karlínským divadlem a účinkováním v inscenacích operet. Od roku 1958 jsme se oba začali věnovat tanci ve folklorních souborech. Milena v Rudém šátku v karlínském Domu pionýrů, já ve Vycpálkově souboru.
Příchodem Mileny k Vycpálkovcům v roce 1962 se naše taneční cesty spojily. V roce 1968 jsme tuto cestu posvětili manželstvím a do dnešního je tato cesta společná. Manželská cesta přinesla dva květy - dcery Milenu (nyní Kmentovou, která se folkloru věnuje) a Marii (která sběhla od folkloru přes sport ke hře na saxofon).
Z počátku jen jako tanečníci, ale později i jako vedoucí a choreografové jsme prošli soubory Rudý šátek, Vycpálkovci, Chorea Bohemica, Danza Bohemica a Kytice.
Kdo nás ovlivnil? Byli to: Jarka Popelová, Eva a Radek Rejškovi, Barbora a Jan Čumpelíkovi, Lída Zámišová, Jaroslav Krček, Ica Pospíšil, Pavel Jurkovič, Václav Bárta a mnozí další.
Nejvíce nás však směrovala Alena Skálová během více jak 20 let tancování pod jejím pedagogickým a choreografickým vedením. Zejména tance "Na kasárenském dvoře", "Selský tanec" a "Karneval" z Vycpálkovské éry a celá éra Chorei Bohemici, zvláště pak komponované pořady "Hloží lásky", "Vojenské písně a balady" a "Ó světe, milý světe" na nás zanechaly nesmazatelné stopy. A zejména Alenin cit pro taneční a choreografické vyjádření hudební a textové předlohy při respektování odlišností jednotlivých oblastí a žánrů. Průprava Aleny Skálové ve spojení s absolvováním různých seminářů a u Mileny s absolvováním Lidové konzervatoře byla asi tou nejlepší školou pro naše současné aktivity se soubory.
Láska k tanečnímu pohybu je pro nás vlastní, proto nám není cizí ani taneční projev zasahující do jiného žánru. A na podzim jdeme do tanečních.
Ač Pražáci, od téměř dětských let jsme vyrůstali a srůstali s lidovým tancem, zpěvem a muzikou. Do tohoto období u Mileny spadá zpívání s maminkou a zděděná tanečnost. Pro mne pak vysedávání u rádia a poslouchání lidové "Písně týdne".
Toto více jak čtyřicetileté období náš život obohatilo nepředstavitelným způsobem. Nádherné večery prožité se souboráky a povídáním Jardy Krčka o všem možném, pana Oldřicha Korteho o hudbě, soustředění a společné dovolené s Choreáky nebo Kytičáři, a nikdy nechyběla lidová písnička. Prožitky z představení, festivalů, setkání s členy jiných souborů a lidí kolem, vznik trvalých kamarádství bez potřeby pravidelných setkání. To všechno nás naučilo cítit, respektovat a milovat lidové umění včetně jeho materiálních projevů. Co všechno je obsaženo v lidovém umění. A dokáže v kterékoliv podobě potěšit v zármutku i veselosti.
Jsme hrdi na to, že se nám dostalo pozvání na sólové vystupování na I. ročníku "Seniorfestivalu 2001" v Petrově u Strážnice a v seniorském pořadu na "Myjavských slavnostech". Účinkování v těchto dvou pořadech bylo zážitkem, který byl pro mne srovnatelným s mojí první Strážnicí. Nejen proto, že jsme se setkali s mnoha lidmi, ale zejména proto, že zaujetí a nasazení účinkujících bylo možná větší než za mlada. A co víc, oni se vrátili na prkna, protože chtěli, protože cítili potřebu svoji lásku k lidovému tanci, zpěvu a muzice sdělit divákům.
Vše co jsme se naučili, prožili a cítíme k lidovému tanci, zpěvu a muzice se snažíme předávat dalším generacím. V současné době je Kytice dětským souborem, jehož je Milena uměleckou vedoucí a choreografkou. Já spolupracuji jako choreograf s Benešáčkem.
Nemáme koníčka, ale náročného KONĚ, který nás provází a bude provázet až do konce. Zkrátka, soužití s folklorem je nádherné a - věřte či nevěřte - je vynikající školou života.

Diskusní fórum čtenářů

(prozatím žádný názor)
DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 10.10.2001 v 21:05 hodin

Copyright 1998-2023 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
    FOLKLORNÍ AKCE
      TURISTIKA