PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava z cyklu koncertů "Jeunesses Musicales" aneb Cimbalistovy lapálie

Diváci a posluchači v Ostravě měli ve čtvrtek 29. ledna 2004 možnost nevšedního zážitku.
Konal se již tradiční koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava s mladými umělci "Jeunesses Musicales", na kterém tentokrát vystoupili čtyři vynikající mladí umělci: dirigent Jakub Hrůša, trumpetista Lukáš Pohunek, hráč na baján Jan Meisl, klavírista Alexandr Starý a cimbalista Daniel Skála. Byla to krása!
V podání těchto umělců spolu s orchestrem janáčkovy filharmonie Ostrava a za dirigování pouze 22 letého Jakuba Hrůši jsme mohli slyšet "Koncert pro trubku". Arutunjana, "Koncertino pro cimbál a orchestr" Jaromíra Dadáka, vlastní skladbu Jana Meisla "Tance lásky a vášně"(Fantazie pro baján a orchestr), "Tanec mrtvých" Ferenze Lista (skladba pro klavír a orchestr) a také "Uherskou rapsodii č. 2" ferenze Liszta skvěle dirigovanou zpaměti Jakubem Hrůšou.
Byla to opravdu nádhera!!!
Ale právě při tomto koncertu jsem si uvědomila, jak to mají "průkopníci" - ať už v jakémkoliv oboru - těžké a jak si musí vyšlapat a vybojovat své cestičky, které Ti ostatní už mají krásně uhlazené. Trumpetista si přinese svou trumpetu i s dusítkem v kufříku, odzkouší, zahraje a zase si ji v pohodě odnese. Tak i hráč na baján (pro neznalce knoflíková harmonika) si svůj nástroj může přinést i odnést v kufru a to v nejhorším i pěšky. Nejlépe je na tom klavírista - přijde, usedne k dokonale naladěnému nástroji, skvěle zahraje a opět v klidu odejde.
Ne tak cimbalista pokoušející se hrát klasickou hudbu se symfonickým orchestrem. Sledujte se mnou jeho peripetie, pokud chce absolvovat takovýto skvělý koncert:
1. Sehnat, domluvit si, půjčit si cimbál, odpovídající dané akci - tedy nástroj koncertní, kterých není až tak mnoho
2. Zajistit si jeho odvoz do koncertní síně včetně naložení a vyložení do auta a z něj a také vynesení po schodech
3. Naladit nástroj po převozu na zkoušku, neboť se hrkotáním v autě nutně rozladil
4. Po zkoušce zajistit uložení cimbálu na bezpečné místo
5. Opětné drobné naladění na generálku - není přece možno hrát s profesionály na rozladěný nástroj
6. Domluvit a zaplatit si ladiče, který nástroj dokonale naladí - aby to nebyla ostuda
7. Odehrát koncert
8. Zajistit odnesení, odvoz, vrácení a uložení zapůjčeného nástroje.
CO K TOMU DODAT???
Děkuji všem sólistům i orchestru za skvělý zážitek, ale upřímně, moc se těším na doby, kdy i cimbalista účinkující na koncertě vážné hudby bude brán jako koncertní umělec se všemi výhodami a ne jako nosič, řidič, ladič..., který mimo jiné na tento nástroj umí i hrát.
Vím, že toto je hudba budoucnosti, ale já jsem povahou optimista a věřím, že se toho jednou dočkám. Vždyť každý průkopník má právo na uznání a já věřím, že...

Helena Skálová

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

Zveřejněno 04.02.2004 v 14:22 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA