PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Kresba zachytí více než fotografie

Časopis Folklor 5/04
Vyšlo též v deníku Rovnost, 13. července 2004
Obnova lidových tradic v tuzemských obcích končí často na půl cesty. Lidé se domnívají, že stačí vypůjčit si kyjovský kroj, který bývá označován za nekrásnější, a už mají něco svého. To ale není pravda, je přesvědčena Olga Vlasáková. Podle ní mnohé z těchto vesnic mají své vlastní kroje, byť už dávno zapomenuté. Kroje ukazují bohatost kraje, jeho tradice i zvláštnosti, dodává. Sama se snaží nadšencům pomoci najít původní podobu místních krojů a uvést tak tradici na správnou kolej. Mnohdy je to těžké, ale nejtěžší bývá ty lidi přesvědčit, připomíná.
Oficiální kolekce dokumentující jihomoravské kroje vzniká v dílně brněnské výtvarnice a národopisné sběratelky Olgy Vlasákové. Snaží se zachytit a zdokumentovat nejen podobu krojů a jejich doplňků, ale také dalších méně známých předmětů připomínajících lidové tradice.
Vlasáková, která nedávno oslavila sedmdesátiny, se ve své práci snaží doslova zastavit čas. Kresba dokáže to, co žádná fotografie ne. Může zkombinovat skutečnost a historická fakta, s její pomocí můžeme zachytit detaily, které degenerují nebo už dokonce vymizely, připomíná. Vytvoření každé kresby tak znamená nejen návštěvu v terénu a setkání s pamětníky, ale také téměř detektivní hledání v literatuře a v kronikách. Výtvarnice poukazuje například na kroje z Podluží, na něž se místo vyšívaných částí dostala výzdoba malovaná. Takový styl výzdoby si protiřečí jak s podstatou materiálu, tak s praktičností - vždyť i kroje bylo potřeba prát, dodala. Pozitivním příkladem pro ni je naopak Vracov, kde právě s pomocí kreseb vracejí tamním krojům původní podobu.
Z děl, která vytvoří, by Vlasáková do budoucna chtěla vytvořit knihu. Zatím je přibližuje na výstavách, například na té, kterou jí připravili v muzeu v Kobylí. Sama však ani není schopna odhadnout, kolik krojů jí k současným několika desítkám ještě zbývá zdokumentovat. Zdálo by se, že například o Slovácku je vše zachyceno. Pokaždé ale objevuji další a další prvky, které je potřeba zachytit, dodává. Jako příklad uvádí speciálně zdobené svatební koláče či hodové věnce.

Miloš Šenkýř

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 16.09.2004 v 11:18 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA