![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Encyklopedia: Basic information Folklore festivals Festivals abroad Ensembles and groups Regional associations Personalities Magazine Folklore Searching Calendar: Folklore events Festivals Abroad: Calendar C.I.O.F.F. Calendar I.O.V. Festivals abroad Offers from abroad Offers abroad Youth exchanges Circles Half-circles Public: Authorities of The FoS ČR Novelties, news,... Archive 2002 Archive 2001 Basic dokuments Contracts Subsidies supplied Browsing articles Address book: Secretariat of The FoS ČR Leaders of ensembles Directors of festivals Representatives of regions Services: For registered users
|
PADESÁTILETÝ ONDRÁŠTelevizní dokument
Scénář: Čestmír Komárek
Petr Ryšavý Dramaturg: Leonard Rajnošek Poradce: Magdalena Múčková Produkce: Lenka Dušková Střih: Petr Ryšavý Zvuk: Petr Kroča Režie: Petr Ryšavý Slovo režiséra Petra Ryšavého:
Proč jsme vlastně natočili dokument PADESÁTILETÝ ONDRÁŠ:
Jak už napovídá sám název, Vojenský umělecký soubor Ondráš (dříve Vojenský soubor písní a tanců Jánošík) v letošním roce oslavuje 50 let od svého založení. Proto jsme jako hlavní rovinu dokumentu použili časovou posloupnost historických událostí až do současnosti. Natočili jsme rozhovory se zakládajícími členy souboru, hledali jsme archivní filmové záznamy tehdejšího Jánošíku. Také se ukázalo, že od samého počátku činnosti soubor vykazoval tu nejlepší uměleckou kvalitu. Podařilo se nám najít historické filmové záznamy vystoupení, natočené třeba Československou televizí Bratislava.Některé části se ve výsledném sestřihu také objeví.
Něco více o dokumentu :
Přesto, že jde o folklór a lidové písně, použil jsem při střihu některé netradiční a moderní postupy. Symboliku Jánošíka a Ondráše jsem zobrazil tak, že jsem oba zbojníky provedl Brnem, kde nyní tento soubor působí. Změnu názvu z Jánošíku na Ondráš po rozdělení republiky jsem symbolicky ztvárnil tak, že Jánošík hodí Ondráši svou valašku a tím mu pomyslně předá štafetu. Tyto předěly jsou ještě doplněny lidovými verši ze zbojnických písní, které vybrala Magdalena Múčková a sama je také recituje. Jako další předěly v našem dokumentu fungují i rychlé rytmizované sestřihy tanečních a vojenských kroků, kde je také symbolika neoddělitelného spojení souboru s armádou. Jistou váhu jsem kladl i na barevné nálady jednotlivých sekvencí a předělů filmu. Jako další moderní prvek do hudebního žánru jsem použil rozdělení obrazovky na několik "oken" a občas jsem se tak nechal inspirovat kybernetikou nebo internetem a umožnil divákovi sledovat vybranou akci současně z více úhlů.
Musím také říct, že jsem ze sestřihu nemusel vyřadit jedinou natočenou sekvenci proto, že by se tam objevila nějaká chyba ze strany účinkujících tanečníků nebo hudebníků. Tuto vysokou kvalitu a profesionalitu členů Ondráše jsme všichni předpokládali a v plné míře se nám také potvrdila.
Dokument PADESÁTILETÝ ONDRÁŠ chce televizním divákům ukázat, že lidové tance a písničky po celé půlstoletí bavily a stále baví velké množství nejen mladých lidí, kteří neustále hledali a hledají nové ztvárnění folklorních tradic a jejich přiblížení divákům svých vystoupení a koncertů. Podle spokojenosti obecenstva a příznivců souboru je vidět jednu skutečnost: Těch, kteří jsou hrdi na to,že náš národ má výrazné kořeny v lidových písních, tradicích a zvycích, neubývá, spíše naopak.
Diskusní fórum čtenářů |
|