PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ



DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

K 55. výročí Prácheňského souboru

Dvěma slavnostními koncerty 21. a 23. října oslavil 55. výročí svého založení "Prácheňský soubor" ze Strakonic. Jeho bohatou historii jsem již připomněl u příležitosti posledního kulatého výročí (Folklor, roč. 11, č. 2/2000, s. 108-109), nezastupitelný význam souboru pro veškeré folklorní aktivity (nejen) v jižních Čechách přede mnou zhodnotila řada odborníků. V novém vzorném a reprezentativním almanachu se spoustou fotografií a přehledných tabulek strakoničtí bilancují uplynulé období a opravdu se mají čím pochlubit.
"Prácheňský soubor", jak ostatně dokázal i svým výročním koncertem, tvoří, má stále vysokou interpretační úroveň, čerpá z bohatých tradic svého kraje a úspěšně reprezentuje českou lidovou kulturu u nás i v cizině. Jeho umělecký vedoucí Josef Režný je z rodu těch vynikajících osobností našeho oboru, které v sobě spojují pečlivost badatele, nakažlivé nadšení talentovaného kumštýře a trpělivost i potřebnou razanci organizátora a neúnavného popularizátora české lidové hudby. Jeho rozměrem i obsahem úctyhodné celoživotní dílo z oblasti hudebního folkloru vydalo v roce 2004 strakonické Muzeum středního Pootaví pod názvem "Po stopách dudáků na Prácheňsku", vyšla i dlouho očekávaná monografie"5000 let s dudami" (Praha, Aula 2004).
Když jsem se po pěti letech vrátil ke svému textu o oslavách půlstoletí "Prácheňského souboru", uvědomil jsem si, že jej mohu s klidným svědomím znovu podepsat. Koncert byl opět neokázalým a příjemným setkáním vnímavých lidí na jevišti i v hledišti. Znovu jsem si připomněl, že vztah umělecké kvality a osobního či souborového vývoje je obecně velmi relativní. V individuální autorské tvorbě je často veškerá umělecká práce podřízena hledání nových cest a zajímavého výrazu. Také mnohé folklorní soubory, které inklinují k autorskému pojetí s výrazným interpretačním názorem, cítí potřebu stále jinak, nově a neotřele (což je svého druhu paradox!) oživovat folklorní materiál. Tedy "nově" a "zajímavě" znamená "krásně". Folklor se však ze své podstaty vzpírá skokovému vývoji. Jeho výrazným znakem jsou postupné "mikrozměny" ve variačním procesu v konkrétním dobovém a společenském kontextu. Právě ve Strakonicích si vždy znovu uvědomuji sílu a estetickou kvalitu tradice a účinnost v podstatě konzervativního přístupu k práci s lidovou hudbou, písní a tancem na scéně. Tentýž "Prácheňský soubor", za kterým v současné době jezdí posluchači a diváci jako za svou "jistotou" a který se v repertoáru obejde bez šokujících aktualizací a žánrových fúzí, však v jisté době působil také zcela opačně! V 50. letech spolu s pražskými "Vycpálkovci" a dalšími průkopnickými soubory spoluvytvářel úzus prezentace lidového umění na jevišti. Josef Režný tehdy také rekonstruoval a dotvářel nezaměnitelný zvuk jihočeské dudácké kapely ve velkém obsazení smyčců, klarinetů s několika dudáky. A konečně v 70. letech soubor spolupracoval např. s Alenou Skálovou, jednou z našich nejvýraznějších choreografek, na stylizované hudebně-taneční kompozici na téma konopické zábavy.
Posledně jmenované číslo se objevilo i na programu výročního koncertu. Obsazení se pochopitelně mnohokrát změnilo a rukopis Aleny Skálové vzal za své. Soubor číslo přizpůsobil svým možnostem a bez přímého autorského dohledu jej proměnil jemu vlastním a přirozeným způsobem. Zůstala vynikající hudba Josefa Režného a tanec zcela odpovídající stylu souboru. "Prácheňák" není "Chorea Bohemica" a to je jedna z jistot, kvůli které neztrácí publikum, stejně jako směr, který naznačila Alena Skálová, má svoje pokračovatele a příznivce.
Kromě "Konopické zábavy" byly do vzpomínkového programu zařazeny i části dalších kmenových čísel souboru, vesměs ve stylu hudebně-tanečních "obrázků" jihočeské lidové výroční a rodinné obřadnosti ("Masopust", "Strakonické posvícení", "Svatební obrázek" a "Májové pásmo"). Velký prostor měla vynikající dudácká kapela (výjimečně rozšířená např. o niněru a jiné nástroje), která hrála přesně a s chutí. Velkou předností "Prácheňského souboru" zůstává vynikající dívčí pěvecká skupina. S přehledem zvládá Režného náročné čtyřhlasé úpravy lidových písní i prostý jednohlas. Krásná mladistvá barva sboru se nejlépe uplatňuje při typických halekačkách. Působivý zpěv děvčat na setmělém jevišti s lucernami byl jednoznačně jedním z vrcholů večera. Úvodní slovo obstaral Josef Režný spolu se dvěma opravdu povedenými bábami - klevetnicemi.
Již v roce 1953 natočil režisér Ladislav Rychmann národopisný film "Hrály dudy", který dokumentuje sběratelskou činnost Josefa Režného a práci jeho souboru. V dalších letech se strakoničtí tanečníci, zpěváci a muzikanti podíleli na vzniku více než desítky filmů a televizních dokumentů. U příležitosti svého 55. výročí pokřtili zbrusu nový filmový opus s názvem"Prácheňský soubor Strakonice 2004", který je vedle klasické VHS kazety zaznamenán i na digitálním nosiči DVD. Kmotry se stali starosta města (a dudák v jedné osobě!) Pavel Vondrys spolu se svým učitelem Josefem Režným.
Mně nezbývá než připojit přání všeho dobrého městu Strakonice, které si váží dobré práce generací tanečníků, zpěváků a muzikantů, hodně úspěchů "Prácheňskému souboru" a pevné zdraví Josefu Režnému.

Zdeněk Vejvoda

Zveřejněno 18.01.2005 v 08:58 hodin

Copyright 1998-2023 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA