PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA HLAVNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ ZLÍNSKÝ KRAJ OLOMOUCKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ KRAJ PARDUBICKÝ KRAJ KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ LIBERECKÝ KRAJ VYSOČINA PRAHA STREDOČESKÝ KRAJ ÚSTECKÝ KRAJ JIHOČESKÝ KRAJ PLZEŇSKÝ KRAJ KARLOVARSKÝ KRAJ

ENCYKLOPEDIE FoS
Základní informace o FoS ČR
Adresář FoS
Partneři FoS
Folklorní festivaly FoS ČR
Folklorní soubory FoS ČR
Folklorní materiály
Folklorní projekty
Folklor a media
KALENDÁŘ FOLKLORU
Folklorní akce a lidové umění
Festivaly FoS ČR
ZAHRANIČNÍ AKTIVITY FoS
Zahraniční aktivity
Zahraniční festivaly
Výměny a nabídky
Kolečka a půlkolečka
AKTUALITY A ZPRÁVY
Aktuality, novinky, zprávy, ...
Poskytované dotace
Archiv článků
FOLKLOR A TRADICE
Časopis Folklor
Folklor a lidové tradice v ČR
Etnografické členění ČR
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla
Kroje a lidové oblečení
SLUŽBY
Vyhledávací centrum
Pro registrované

Časopis FOLKLOR


DOPORUČUJEME
Zpíváme pro radost
 
 

Tiskové zprávy a články

Slezské zemské dráhy chtějí vodní jeřáb a další novinky.

Neustrnout a neuspokojit se s dosaženým - to je základ úspěšného podnikání. Po čtvrtém roce provozu výletní vlakové soupravy mají Slezské zemské dráhy, o.p.s. (SZD) už bohaté zkušenosti. Přestože letos byl velký zájem o cestování vláčkem, jeho provoz je stále ztrátový.
To však neubírá podílníkům SZD nic na chuti a zápalu vymýšlet nová vylepšení. "Nultý ročník v roce 2004 nám ukázal, jaké služby musíme cestujícím na trase nabídnout. Začali jsme s vagóny, které vznikly ze dvou upravených uhláků. Dnes je v soupravě vyhlídkový vůz, vůz se sociálním zařízením a hlavně naše rarita - pivní vagon, neboli pojízdný bar.Všechny vagony jsou navíc průchozí, takže cestující nemusí mít strach, že se k občerstvení nedostanou," řekl Jaromír Foltýn, jeden z provozovatelů této letní atrakce.
Vzink vagonu se sociálním zařízením byl nutností, protože nádraží na trase jsou většinou v zuboženém stavu. Nikdo z Osoblahy zatím nemá odvahu rozšířit o víkendu na nádraží služby s občerstvením. Nikdo totiž neposkytne záruku, že zájem o turistickou atrakci bude stále stejný. "Chtěli bychom proto na zastávce Osoblaha vybudovat sami nějaké místo, kde se mohou cestující najíst, napít nebo se umýt a také jim nabídnout venkovní posezení, kde si mohou v pohodlí třeba i sníst svou svačinu. Mělo by vzniknou přímo na nádraží," pokračoval Foltýn. Zastávka v Osoblaze vyžaduje delší čas, protože lokomotiva zde musí nabrat uhlí a vodu, a vlaková četa si potřebuje odpočinout. Vylepšením pro příští rok by měl být další vyhlídkový vůz. Do soupravy by bylo možné zařadit i slavnou historickou tramvaj, která jezdila před půl stoletím Opavou, protože má stejný rozchod podvozku jako úzkokolejka, tedy 760 mm.
Věc, se kterou se SZD nikde nechlubí, je jejich charitativní činnost. Také letos sponzorsky přepravily několik skupin hendikepovaných. Protože mají radost, když si výlet s jejich soupravou může užít každý, rozhodli se alespoň částečně uzpůsobit některý vagon k přepravě osob na invalidním vozíku.
"V úzkém vagonu klasický standart samozřejmě nemůžeme nabídnout, to nám nedovolí právě parametry úzkokolejky, ale vymýšlíme alespoň nějakou náhradu - speciálně upravený prostor s nájezdní plošinou," řekl Jaromíír Foltýn.
Sezona 2008 by mohla přinést i další novinku - vodní jeřáby, které původně používaly parní lokomotivy k doplnění vody. "V Třemešné se podařilo zachránit díky nadšenci panu Machalovi původní nýtované vodní nádrže. Je to skutečně nádherná technická záležitost. Provoz parních lokomotiv skončil na této trati v roce 1961. My jsme je opravili a používáme je k nabírání vody. Voda se dobírá ve Slezských Rudolticích a v Osoblaze. Chtěli bychom na technických zastávkách domyslet alespoň repliku původního vodního jeřábul, aby se cestující při nutné přestávce měli na co dívat." plánuje Foltýn.
Vzhledem k fandovství, s jakým SZD svou atrakci provozují , je vodní grán, jak se odborně toto zařízení nazývá, velmi reálným přáním. Letos si soupravu na tři týdny pronajala také jedna cestovní kancelář. Tento příjem pomohl provozovatelům částečně krýt ztráty z běžného provozu a zároveň pživedl na myšlenku, že by celou soupravu mohli nabízet bohatým firmám jako orginální místo k pracovním jednáním. Oslavy 110. výročí doby Třemešná - Osoblaha (postavena 1898) budou skutečně plné novinek.
Bruntálský a krnovský deník REGION ze dne 4.září 2007.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:29 hodin

Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA